09 febr.

Nova normativa nàutica. Primeres pràctiques 24 hores.

Des del passat 11 gener 2015 ja ha entrat en vigor la nova normativa nàutica i una de les novetats estrella: les pràctiques de navegació ILLES, que habiliten els titulats PEE per governar embarcacions de fins a 24 m d’eslora i la possibilitat de navegar entre Península i Illes Balears.

Escola Port Barcelona ha començat a realitzar aquestes pràctiques de navegació Illes. El dia 30 de gener han començat els primers PER a obtenir aquesta habilitació i en Escola Port Barcelona realitzarem dues pràctiques de navegació que habiliten per anar a les illes al mes. Les primeres pràctiques han tingut una bona acollida pels alumnes, que han ocupat totes les places disponibles.

El pla de navegació ha consistit en sortir del Port Olímpic de Barcelona a les 7 de la tarda del divendres 30 gener, realitzant navegació nocturna amb rumb nord destinació Costa Brava. Van ser 12 hores de navegació fins al petit port de Canyelles, amb parada ràpida per reposar queviures i començar el retorn cap al Port Olímpic de Barcelona on van arribar les 7 de la tarda després de 24 hores de navegació.

Durant la navegació el patró del vaixell, Raül Serrano, llicenciat en navegació, transport marítim i pilot de la marina mercant, va tenir temps suficient per a impartir el temari obligatori i tots els tripulants han pogut governar el vaixell, utilitzar els instruments de navegació i realitzar guàrdies. Tots ells han superat el repte d’estar 24 hores al mar i han aconseguit l’habilitació de la titulació PER per poder navegar cap Illes i major eslora de la qual tenien assignada a la titulació PER, de 15 m a 24 m.

La meva experiència personal

Com a persona que porta tota una vida al mar i ha realitzat la travessia a les Illes en innombrables ocasions, vull aprofitar aquest bloc per transmetre una mica de la meva experiència a tots aquells interessats a habilitar la seva titulació PER per Illes, que seran molts en els propers anys. Encara que sabem que a ningú li agrada aprendre per experiència aliena, en aquest cas m’agradaria que em féssiu cas i us saltéssiu aquesta norma, almenys que em doneu un vot de confiança pels gairebé cinquanta anys que porto navegant.

Una cosa és allò que un pensa sobre una experiència que li agradaria realitzar, la idea que té al cap sobre el què és emocionant que pot ser i una altra cosa molt diferent és la realitat de superar una prova d’aquest tipus, una travessia de 100 milles, que suposa més de 20 hores de navegació.

A vegades les pel·lícules creen una imatge distorsionada de la realitat. Hem de tenir en compte que el cinema només transmet sensacions emocionals, però no transmet sensacions físiques (olors, sensacions de fred o calor, etc.). Per això el públic es queda amb el bonic o lleig de les emocions, però es perd allò més dur de les sensacions.

He tingut l’oportunitat de realitzar moltes travessies a les Illes Balears des de Barcelona en diferents tipus de vaixells: velers, motores, petits, de gran eslora … I de realitzar aquesta travessa amb tota mena de condicions. Tinc records fabulosos de nits amb lluna plena, a l’agost, amb cel estrellat. Mai havia vist tantes estrelles com les que es poden veure quan ets al mig del mar lluny dels focus de les grans ciutats, és una sensació fantàstica.

També he tingut experiències molt difícils, trobar-me amb molt mala mar, en un petit veler a 50 milles de la costa sabent tinc 10 hores de navegació per a qualsevol dels dos costats (Península o Balears), amb temperatures properes a zero, gairebé poder entrar a la cabina perquè el moviment dels petits velers amb mala mar a penes et permet estar a la cabina, ja que és fàcil marejar-te i colpejar-te, el que t’obliga a estar a coberta rebent esquitxos d’aigua gelada contínuament que fan que la sensació de fred no pari mai.

M’encantaria que molta gent pugui gaudir de la primera de les experiències que us he comentat, però tant de bo que no hagueu de viure mai la segona. La primera us animarà a continuar amb la vostra afició nàutica i la segona, a molta gent li desanima continuar navegant a més de ser una de les pitjors experiències de la seva vida.

Recomanació d’Escola Port Barcelona. El comunicat meteorològic.

És per això que, com a director de l’escola, recomano a tots els nostres alumnes que vulguin realitzar aquestes pràctiques de navegació ILLES, amb destinació ILLES, principalment ho facin en temporada d’estiu o a l’hivern amb parts meteorològics molt bons.

La llei indica que aquestes pràctiques s’hagin de realitzar en règim de travessa, és a dir, sense parar a port excepte per a emergències. Per això la nostra recomanació a l’hivern és realitzar aquestes 24 hores de navegació en paral·lel a la costa, destinació Costa Brava. La sensació serà la mateixa, doncs a 15 milles de la costa ja no es veu terra i estarem a 3 hores de qualsevol port per si les condicions es posen dures, en lloc d’estar a 10 hores que és el que ens passaria si anem rumb a les Illes i el temps es fes malbé. El primer, tres hores, tothom ho supera, la segona, 10 hores, us recomano que no tingueu que passar per això.

Sent mínimament prudents, evitant realitzar aquestes travessies a l’hivern i si ho feu que sigui consultant parts meteorològics, que en l’actualitat són molt fiables, segur que no haureu de passar mai per l’experiència dolenta. En aquest blog podeu llegir sobre una travessia que vaig realitzar el febrer de 2014 amb un alumne de l’Escola. Vaig utilitzar els parts de la web: http://passageweather.com/ que us recomano tingueu sempre a mà.

Escola Port Barcelona

Rodrigo Andrade Olivié