10 maig

2018

 

Us escric com a usuari que sovint ha fet la travessia en vaixells a vela des de Barcelona fins a les illes Balears. Aquesta travessa a vela té una durada d’al voltant 24 hores i sempre m’ha preocupat encertar en la meva previsió per no passar fred durant tantes hores o trobar-me amb mala mar. Per aquesta raó, porto anys utilitzant determinades webs i apps que m’ajuden a obtenir la millor predicció marítima i així poder realitzar aquesta travessia de la millor manera possible. 

La informació sobre el temps que tindrem de totes aquestes webs i aplicacions és més precisa com més ens acostem a la data de la qual tractem de preveure el temps. És a dir, la previsió a 24 hores és molt més fiable que els a 48 hores i aquesta és més fiable que a 72 hores.

 


Apps predicció marítima

 

Per predir el temps a la costa i interior ha moltes apps gratuïtes que funcionen genial, aconseguint ser molt fiables. Cal assumir que en aquestes apps gratuïtes ens van a estar bombardejant a publicitat, però al marge de les molèsties d’aquests missatges publicitaris, els resultats que es mostren són fiables.

 


Webs predicció marítima

 

Quan volem planificar una travessia marítima, necessitarem més precisió en la predicció marítima del temps. En aquest cas si que convé fer servir les webs i apps el més fiables possibles, ja que ens estem jugant passar una mala estona durant les moltes hores que dura la travessia si no encertem amb la predicció i no portem l’equipament adequat. Sol utilitzar un parell d’apps i una web com a referències.

 

En primer lloc, és important abans de sortir a la mar a les nostres costes consultar els serveis meteorològics nacionals, l’app AEMET de l’Institut Nacional de Meteorologia a el seu menú té un apartat d’avisos, que sempre convé consultar abans de sortir a la mar per conèixer si hi ha avisos de temporal a les zones costaneres per on anem a navegar.Una vegada vist això, si no tenim avisos de temporal, l’app WINDY ens servirà per d’una forma ràpida tenir una perspectiva general del temps que tindrem. Aquesta és una app molt intuïtiva, amb molt de color i molta informació: prediu el vent, onatge, pluja, etc.

 

A la nostra pàgina web escolaportbarcelona.com tenim a la pàgina d’inici un link que ens porta a la web d’aquesta app.

 

La meva web preferida i la que he fet servir durant molts anys com a web de referència per planificar travessies és la: passageweather.com us la recomano perquè és molt precisa. Té la mateixa informació que l’app WINDY, però considero que és mes precisa. Una cosa important és que totes les webs i apps que us he recomanat són gratuïtes i tenen molt poca publicitat. El web passageweather.com últimament demana donacions per a aquells que voluntàriament vulguin col·laborar econòmicament amb ells, el que em sembla una bona forma d’obtenir ingressos al marge dels que puguin obtenir amb els pocs anuncis que tenen, ja que entenc que oferir un servei de qualitat com el que donen i mantenir una web tan potent ha de tenir uns costos importants.

 

Per als aficionats a la pràctica d’esports nàutics a la costa: surf, kitesurf, windsurf … hi apps més enfocades als microclimes de les zones o platges on van a navegar i també solen ser molt precises. Un exemple d’elles és windguru.cz. Jo les he fet servir poc, però he sentit parlar bé d’elles. M’imagino que tindran en compte els fenòmens que es produeixen amb els vents tèrmics que tant afecten la costa.

Si voleu veure moltes més apps, podeu veure-les en aquesta altra pàgina (digital nàutica) de aulanautica.org que tenim dedicada a ella.

 

Rodrigo Andrade

Director d’Escola Port Barcelona